Gresiyada oliy ta'lim yaqin o'tmishda muhim o'zgarishlar bo'ldi, ayniqsa, xarajat va moliyalashtirish sohalarida. An'anaga ko'ra, Gresiyaning oliy ta'lim tizimi o'z fuqarolariga bepul ta'lim berib, hukumat o'z oliy o'quv yurtlarini katta miqdorda subsidiyalashtirgan. Biroq, mamlakatning so'nggi iqtisodiy inqirozi bilan hukumatning mamlakat davlat universitetlarini moliyalashtirish qobiliyati ancha pasayib, o'quv to'lovlari va boshqa moliyalashtirish shakllariga bo'lgan ishonchning oshishiga olib keldi.
Qarzning osmonga ko'tarilishi bilan Gretsiya hukumati tejamkorlik choralarini ko'rishga majbur bo'ldi, bu esa oliy ta'lim sohasiga ham ta'sir ko'rsatdi. 2014 yilda hukumat talabalarni birinchi marta o'qish uchun to'lovlarni to'lashni talab qiladigan qonunni qabul qildi va mamlakatning bepul xalq ta'limi berish an'anasini bekor qildi. 2014 yilda qabul qilingan chora-tadbirlar universitetlarga nisbatan past o'quv to'lovlarini olishni boshlashga imkon berdi, garchi boshqa Evropa universitetlari bilan taqqoslaganda to'lovlar nisbatan past bo'lsa-da, ular hali ham ko'plab talabalar va ularning oilalariga og'irlik tug'dirmoqda. Bugungi kunda yunon universitetlarida bakalavriat uchun o'qish to'lovlari har yili 500 dan 1500 gacha.
Ushbu harakat Gresiyada juda mashhur bo'lmagan va talabalar jamoasini bepul xalq ta'limi talab qilish uchun katta norozilik namoyishlarini o'tkazishga undagan. Talabalarning fikriga ko'ra, ta'lim xarajatlari o'z ta'limini rivojlantirishga intilayotgan shaxslar uchun to'siq bo'lmasligi kerak va oliy ma'lumot tovar emas, balki asosiy huquq sifatida qaralishi kerak. Pullik oliy ta'lim, shuningdek, yunon ta'lim tizimining zaif tomonlarini fosh, norozi talabalar va ota-onalar oshdi sinf registri natijasida sifatli ta'lim bilan ta'minlash uchun muvaffaqiyatsiz qisqartirilgan o'quv soat va overburdened professor shikoyat bilan.
Ushbu noqulay oqibatlarni yumshatish uchun Gresiya hukumati o'quv to'lovlarini moliyalashtira olmaydigan moliyaviy cheklangan talabalarga kreditlar berish tizimini yaratdi, garchi kredit tizimidan foydalanadigan talabalar soni hali ham nisbatan kam. Bundan tashqari, tejamkorlik muhiti natijasida mamlakat davlat universitetlari qo'shimcha mablag 'olish va tadqiqot ishlarini olib borish uchun talabalardan o'z mablag'larini jalb qilishni talab qiladigan loyihalarni moliyalashtirish uchun xususiy kompaniyalar va donorlar bilan hamkorlik qilib, xususiy mablag' yig'ishga murojaat qilishdi.
Ushbu o'zgarishlarning ta'sirini yunon oliy ta'limini moliyalashtirishning aniq tasviri sifatida baholash qiyin bo'ldi. Hozirgi kunda mamlakat oliy ta'lim tizimida ta'lim sifatini oshirish va turli kelib chiqishi bo'lgan talabalarga kasbiy hayotida yordam beradigan ko'nikmalarga ega bo'lish imkoniyatlarini yaratish maqsadida muhim islohotlar olib borilmoqda. Shuningdek, eng zaif guruhlar uchun stipendiyalar ajratish bo'yicha ishlar olib borilmoqda va talabalar tomonidan olib boriladigan ilmiy loyihalar uchun grantlar amalga oshirildi.
Xulosa qilib aytganda, pullik oliy ta'limga bo'lgan o'zgarishlar o'z fuqarolariga bepul ta'lim berish bilan mashhur bo'lgan Gresiya va uning ta'lim tizimi uchun muhim o'tish bo'ldi. Pullik ta'limga o'tish xususiy moliyalashtirish imkoniyatlarining oshishiga va ta'lim tizimining urf-odatlari tushunilishining o'zgarishiga olib keldi. Taqdim etilayotgan ta'lim sifati haqida xavotirlar mavjud bo'lsa-da, o'quv to'lovlari Gretsiya davlat universitetlarining moliyaviy barqarorligiga katta hissa qo'shadi va mas'uliyatni faqat davlat tomonidan moliyalashtirishga tayanishdan o'zgartiradi.